Bel ons voor een afspraak

Angst voor de tandarts

Social Rating
4.4
Based on 30 reviews
Google Rating
4.4
Based on 30 reviews
js_loader

Heb jij angst voor de tandarts? Schaam je hier zeker niet voor, want je bent echt de enige niet. Een kwart van de Nederlandse bevolking is bang voor de tandarts, zij zijn zelfs zo bang dat ze niet meer durven te gaan. De kans is groot dat je dan op termijn problemen krijgen aan je tanden of tandvlees.Gelukkig is er wel iets aan deze angst te doen.

Oorzaken tandartsangst

De oorzaken van angst voor de tandarts kunnen erg verschillend zijn en gaan vaak terug tot de jeugd. Iemand met angst heeft in de meeste gevallen te verduren gehad bij de tandarts. In andere gevallen is de angst doorgegeven door ouders afkomstig van ‘griezelverhalen’ van vroeger. De meeste mensen die tegen een tandartsbezoek opzien, gaan gelukkig soms wel. Toch blijven zij bang voor de boor, het geluid of de verdovingsinjectie. Anderen zijn gewoon bang voor de pijn die ze denken te gaan voelen.

Voorkomen van angst op jonge leeftijd

Om angst op latere leeftijd zoveel mogelijk te beperken is het van belang dat je je kind zo vroeg mogelijk meeneemt naar de tandarts. Uit onderzoek blijkt dat hoe eerder een kind went aan de tandarts hoe kleiner de kans is dat er later angst ontstaat.

Een aantal tips voor tijdens de behandeling van je kind :

• Voor jonge kindern is het goed als één van de ouders tijdens de controle of behandeling aanwezig is. Oudere kinderen kunnen het proberen in hun eentje, zo krijgen ze meer zelfvertrouwen.

• Blijf je er als ouder bij? Laat dan zoveel mogelijk over aan de tandarts. Doe geen valse beloftes, zoals : ‘Je voelt absoluut niks’. Als het dan toch pijn doet, kan je kind zich verraden voelen.

• Je kunt je kind belonen als het zich flink houdt. Geef een klein presentje, laat je kind een uurtje langer opblijven of verzin wat anders leuks.

Tips bij angst

De tandheelkundige techniek is de laatste jaren sterk ontwikkeld. De spookverhalen van vroeger zijn allang verleden tijd. Zo kan tegenwoordig bijna alles vrijwel pijnloos.

Een aantal tips om je angst te verminderen:

• Als je bang bent een behandeling te ondergaan, praat er dan over met de tandarts. Zij is dan op voorbereid en kan eventueel extra tijd voor je nemen.

• Laat je informeren over het soort behandeling dat je te wachten staat en over wat er gaat gebeuren.

• Heb je angst voor pijn? Vraag dan voor een verdoving.

• Iedereen heeft behoefte aan controle spreek daarom met de tandarts een teken af. Zoals het opsteken van je hand, waarop de tandarts de behandeling kan onderbreken. Zo heb je gevoel dat je iets van de behandeling in eigen hand houdt.